(更新日:2009年 9月13日 ) 山鉾のあらまし |
祇園祭はその歴史、伝統、規模などあらゆる面で、わが国最大の祭として知られている。 中でも、祭の中心をなす32基は、町衆が生んだ優れた文化遺産として、国の重要有形民俗文化財に選定されている。 |
山鉾の由来と信仰 The Origins of Yamahoko and Yamahoko Belief |
祇園祭山鉾風流の由来は、”御霊会起源の鉾をそのままに祀る長刀鉾”や”花傘風流ものを除くと、”和漢の故事や説話に取材したもの”とに大別することができる。 |
-先の祭り- 【 長刀鉾 】 【 霰天神山 】 【 郭巨山 】 【 山伏山 】 【 函谷鉾 】 【 占出山 】 【 四条傘鉾 】 【 孟宗山 】 【 月 鉾 】 【 油天神山 】 【 太子山 】 【 保昌山 】 【 鶏 鉾 】 【 白楽天山 】 【 綾傘鉾 】 【 木賊山 】 【 菊水鉾 】 【 芦刈山 】 【 伯牙山 】 【 蟷螂山 】 【 放下鉾 】 【 岩戸山 】 【 船 鉾 】 -後の祭り- 【 北観音山 】 【 橋弁慶山 】 【 鈴鹿山 】 【 鯉 山 】 【 八幡山 】 【 黒主山 】 【 浄妙山 】 【 役行者山 】 【 南観音山 】 |
-平成15年巡行順- |
(山鉾を50音順に掲載) |
■下京区綾小路通西洞院西入 |
【由 来】 |
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(財)芦刈山保存会公式HP
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========= ASHIKARI YAMA The scene on this float is derived from “Ashikari”, a famous Noh plays. A waman who was walking on a lonely beach was reunited with her former husband, who was living a very poor life, cutting reeds on the seashore. The figure is the husband, who has some reeds in one hand, and a sickle in the other. The brocade tapestry on the rear of the float is an ancient Chinese masterpiece. ========= |
-先の祭り- 【 長刀鉾 】 【 霰天神山 】 【 郭巨山 】 【 山伏山 】 【 函谷鉾 】 【 占出山 】 【 四条傘鉾 】 【 孟宗山 】 【 月 鉾 】 【 油天神山 】 【 太子山 】 【 保昌山 】 【 鶏 鉾 】 【 白楽天山 】 【 綾傘鉾 】 【 木賊山 】 【 菊水鉾 】 【 芦刈山 】 【 伯牙山 】 【 蟷螂山 】 【 放下鉾 】 【 岩戸山 】 【 船 鉾 】 -後の祭り- 【 北観音山 】 【 橋弁慶山 】 【 鈴鹿山 】 【 鯉 山 】 【 八幡山 】 【 黒主山 】 【 浄妙山 】 【 役行者山 】 【 南観音山 】 |
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■下京区油小路通綾小路下ル |
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■中京区錦小路通室町西入 |
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■下京区新町通仏光寺下ル |
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(財)岩戸山保存会公式HP
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■中京区室町通三条上ル |
【由 来】 |
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============ EN NO GYŌJA YAMA This is the only float bearing three different figures. En no Gyōja, who sits in middle, is a very high ranking ascetic. Hitokoto nushi, who stands on the left, is a man built a long stone bridge by order of En no Gyōja. The Goddess Katsuragi stands on the right. This scene depicts a Japanese fable. En no Gyōja gained his power through his severe ascetic practics, and he could control both ============ |
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■下京区四条通西洞院東入 |
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郭巨山保存会公式HP
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(財)函谷鉾保存会HP
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■中京区室町通四条上ル |
【由 来】 |
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■中京区新町通六角下ル |
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北観音山六角会HP
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鯉山町衆公式HP
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■下京区四条通西洞院西入 |
【由 来】 |
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========== SHIJŌKASA HOKO This float is a re-creation of one of the original halberd float types. The top of the umbrella is adorned with a pine sapling, and small paper decorations. At the beginning of the Meiji period, once in 1871, Shijōkasa Hoko finished participating in the Gion Festival procession. In 1985, the people of the area reconstructed the float. In 1988, Shijōkasa Hoko war revived as the last of the 32 floats, after a 117 year absence. The dancing and music accompanying the float are representative of Kyoto during the Muromachi period. The dancing, which is similar to the Kenketo dancing done at the Tagi Shrine in Shiga Prefecture,, is performed by 8 children. ========== |
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■中京区六角通烏丸西入 |
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======== JŌMYŌ YAMA The scene on this float depicts the story of a famous battle that occurred in the 12th century, between the Heike and Genji clan,s at the Uji River near Kyoto. Ichirai, a monk warrior, jumped over his fellow monk warrior Jōmyō to rush headfirst into the enemy ranks. The figure of ======== |
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■下京区四条通室町西入
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■下京区仏光寺通西洞院西入 |
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========= TOKUSA YAMA This float depicts a scene from a very famous Noh plays. An old man was cutting his mare’s tails (“tokusa” in Japanese) on a mountain, he happened to meet his son, who had been kidnapped a long time ago. The designs of the gorgeous materials which are used for the costume of the figure were originally introduced from Korea and China. ========= |
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■下京区四条通東洞西入 |
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■下京区綾小路通新町西入 |
【由 来】 |
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======== HAKUGA YAMA Hakuga was a great koto (oriental harp) master during the Tsin dynsaty (280-419) in China. His friend Shōshiki was the only person who truly oppreciated his musical virthosity. When Hakuga heard of Shōshiki’s death, he realized that no one else but Shōshiki could love his music. Thus, he broke his harp with a hatchet in his deep grief. The decorations on the float were primarily imported from China. ======== |
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(財)白楽天山公式HP
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■中京区蛸薬師通室町東入 |
【由 来】 |
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(財)橋弁慶山公式HP
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■中京区新町通三条下ル |
【由 来】 |
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(財)八幡山保存会公式HP
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■下京区新町通綾小路下ル
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■中京区新町通四条上ル |
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放下鉾祇園囃子保存会HP
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■下京区東洞院通松原上ル |
【由 来】 |
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======= HŌSYŌ YAMA This float depicts the story of Fujiwara Yasumasa (Hōsyō is anaother way to read his name in Japanese), an 11th century Japanese warrior. He loved a court lady who entreated him to get some plum blossoms, which were blooming at the Imperial palace. This float is, therefore, worshipped as the God of love, and on the festival eve, people can get the special talisman for a happy marriage in front of this float. ======= |
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■中京区烏丸通四条上ル |
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